در حال بارگذاری
گزارش؛

زنگ هشدار احتمال آتش‌سوزی طبیعت در خراسان‌شمالی

شماره خبر : 609 - https://asreatrak.ir/short/V7o62

هر چند که طبیعت خطه شمال شرق کشور در بهار امسال زنده شد اما دوباره با شروع فصل تابستان و افزایش دمای هوا دوباره دغدغه احتمال وقوع آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی زنگ خطر و زنگ هشدار را برای استان به صدا درآورد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی«عصراترک»، در فروردین و اردیبهشت‌ماه امسال خطه شمال شرق کشور باران‌هایی را دریافت کرد که در مقایسه با دوره خشکسالی یک دهه اخیر برای زنده شدن دوباره طبیعت بسیار امیدآفرین بود.

هرچند که طبیعت خطه شمال شرق کشور در بهار امسال زنده شد اما دوباره با شروع فصل تابستان و افزایش دمای هوا دغدغه احتمال وقوع آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی زنگ خطر و زنگ هشدار را به صدا درآورد.

امسال در کشور نقطه آغاز آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی از جنگل‌های زاگرش در خطه شمال غرب جرقه خورده است و نگرانی از بروز این احتمال برای دیگر نقاط کشور از جمله در استان خراسان شمالی که دامن طبیعت آن مملو از سبزه‌زار شده، بالا گرفته است.

این نگرانی که بیشتر از غفلت و اهمال کاری انسان در طبیعت، جرقه می‌خورد، به جای خود، اما در مقابل باید توجه داشت که دست دستگاه‌های اجرایی ذی ربط به لحاظ تامین تجهیزات اطفاء حریق برای مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی در عرصه‌های طبیعی چقدر پر شده و تا به چه حدی این تجهیزات برای این دستگاه‌ها تقویت شده‌اند.

در سال‌های گذشته همواره اداره کل منابع طبیعی استان بر اختصاص اعتبار کافی برای تامین تجهیزات اطفاء حریق تاکید و مطالبه داشته است، علاوه بر آن، این اداره کل یادآور شده بود که باید دهیاران نیز به این امکانات مورد نیاز تجهیز شوند، اما سال به سال دریغ از پارسال!

هنوز اداره کل منابع طبیعی استان در هر سال مصاحبه‌ای بر لزوم این امر و اهمیت به این مطالبه را تاکید می‌کند.

با این وجود، نقطه امید بخش، احساس مسئولیت جوامع محلی و دوستداران و علاقمندان به طبیعت هستند که در وقوع آتش‌سوزی‌های گذشته همراه و همپای نیروهای یگان حفاظت ادارات کل منابع طبیعی و محیط زیست استان برای خاموش کردن آتش سوزی‌های عرصه‌های طبیعی بوده‌اند و امسال نیز پای کار آمده‌اند.

نکته بسیار با اهمیت دیگر آنکه، امسال حتی موتورسواران هیأت موتورسواری استان نیز به پای کار دعوت شده‌اند و دوره‌های آموزشی برای آنان نیز برگزار شده است.

اما آنچه که همگان باید بسیار توجه داشته باشند، داشتن رفتار صحیح با طبیعت است.

دامداران، کشاورزان، گردشگران، مسافران و همه در رابطه با حفظ طبیعت وظیفه دارند، وظیفه پاکیزگی طبیعت از زباله‌ها به ویژه زباله‌های شیشه‌ای و روشن نکردن آتش در طبعیت که البته کار سختی نیست.

زنگ هشدار احتمال آتش‌سوزی طبیعت در خراسان‌شمالی

نگرانی خراسان شمالی از وقوع آتش سازی‌های احتمالی در عرصه‌های طبیعی

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در این باره اظهار کرد: با توجه به اینکه پوشش علوفه‌ای در مراتع و جنگل‌های استان به دلیل بارش‌های خوب صورت گرفته در فصل بهار بسیار مناسب است و از سوی دیگر با گرم شدن دمای هوا، علوفه رو به خشک شدن می‌رود، احتمال بروز آتش‌سوزی در فصل گرم امسال نسبت به سال گذشته بیشتر است.

احمد یزدانی در ادامه بیان کرد: ۳۳ درصد از عرصه‌های جنگلی با مساحت ۳۵ هزار هکتار در این استان در معرض آتش سوزی شدید هستند و علاوه بر آن ۶۴ درصد از عرصه‌های جنگلی استان نیز در معرض آتش‌سوزی متوسط و سه درصد در معرض آتش‌سوزی کمتر قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: مناطق جنگلی اُرس استان جزء مناطق حساس است و باید بیشتر رصد شود.  

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: حدود ۴۱۰ هکتار از جنگل‌های این استان از نوع درخت‌های اُرس است که اگر حریقی در آن صورت گیرد برگشت پذیری و احیاء این گونه از درخت‌ها بسیار سخت است.

وی به تجهیزات اطفای حریق نیز اشاره کرد و گفت: برای اطفای حریق تجهیزات خوبی وجود دارد، اما اگر بتوان این تجهیزات را در اختیار گروه‌های همیار طبیعت نیز قرار داد می‌تواند بسیار راه گشا باشد.

یزدانی گفت: در این استان حدود پنج هزار نفر به عنوان همیار طبیعت تیم‌سازی شده‌اند.

زنگ هشدار احتمال آتش‌سوزی طبیعت در خراسان‌شمالی

آماده‌باش خراسان شمالی برای مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی در طبیعت

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی در این باره اظهار کرد: با توجه به بارندگی‌های خوبی که در فروردین و اردیبهشت‌ماه امسال در استان رخ داد وضعیت پوشش گیاهی مراتع و عرصه‌های طبیعی استان در سال جاری بهتر از سال گذشته شده است.

غلام‌رضا شفیق گفت: با توجه به اینکه دمای هوا نیز رو به افزایش است، احتمال آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی استان که دارای پوشش گیاهی خوبی هستند، احتمال دارد.

افزود: احتمال وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی شهرستان‌های مانه، سملقان و گرمه بیشتر است که در سال‌های گذشته در این شهرستان‌ها آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی اتفاق افتاده بود.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی در ادامه با اعلام اینکه سازمان مدیریت بحران کشور طی ابلاغ نامه‌ها به استان نسبت به احتمال وقوع آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های طبیعی هشدار داده و از استان نیز خواستار شده که دستگاه‌های ذی ربط در آماده باش باشند، بیان کرد: دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی نیز در این زمینه طی نامه نگاری‌های انجام شده به دهیاران، ادارات کل منابع طبیعی، محیط زیست، آتش نشانی‌ها، جمعیت هلال احمر و گروه‌های مردم نهاد اعلام کرده است که تدابیر لازم برای مقابله با آتش سوزی‌های احتمالی را در دستور کار قرار دهند.

وی همچنین عنوان کرد: در عین حال، استانداری خراسان شمالی از سازمان مدیریت بحران کشور درخواست تامین اعتبار برای خرید تجهیزاتی از جمله بیل و آتش کوب را داشته است.

شفیق افزود: در سال گذشته فقط ۷۰ میلیون تومان اعتبار برای خرید تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با اطفاء حریق‌ها به استان اختصاص یافت که این اعتبار در اختیار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قرار داده شد.

علاوه بر این، وی خاطرنشان کرد: در سال جاری به فرمانداران و دهیاران استان اعلام شد که از محل اعتبارات بودجه سال مالی جاری نسبت به خرید تجهیزات برای مقابله با وقوع آتش سوزی‌های احتمالی را هزینه کنند.

افزون بر این، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی یادآور شد: در خرداد ماه امسال از جوامع محلی استان تیم‌های آتش بان همچنین از هیات موتور سواری استان نیز تیم موتورسواران برای مقابله با آتش سوزی‌های احتمالی در استان تشکیل شده‌اند که این تیم‌ها تحت مدیریت و نظارت اداره کل منابع طبیعی استان هستند و آموزش‌ها را دریافت می‌کنند.

وی تصریح کرد: استان آماده مقابله با آتش سوزی‌های احتمالی در عرصه‌های منابع طبیعی استان است.

زنگ هشدار احتمال آتش‌سوزی طبیعت در خراسان‌شمالی

تشکیل تیم‌های آتش‌بان و موتورسوار برای مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آخیزداری خراسان شمالی نیز در این باره اظهار کرد: با توجه به وضعیت خوب پوشش گیاهی در عرصه‌های طبیعی که در استان بوجود آمده، با شروع فصل گرما این پوشش گیاهی به مرور خشک می‌شود اما احتمال وقوع آتش سوزی آنها وجود دارد که نگران وقوع این اتفاق در عرصه‌های طبیعی استان هستیم.

رضا اصیل گفت: خوشبختانه هنوز آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی استان رخ نداده است اما در سال‌های گذشته متاثر از سهل انگاری‌های انسانی این اتفاق در عرصه‌های طبیعی استان رخ داده بود.

وی هشدار داد: گردشگران، مسافران، کوهنوردان، روستاییان، دامداران از روشن کردن آتش در عرصه‌های طبیعی خودداری کنند و در صورت لزوم که آتش را روشن کردند حتما آتش را خاموش کنند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آخیزداری خراسان شمالی همچنین یادآور شد: کشاورزان نیز از آتش زدن بقایای گیاهان در مزارع و باغات خود اجتناب کنند که در صورت آتش زدن بقایای گیاهی مزارع و باغات خود که آتش به عرصه‌های طبیعی سرایت کند، مجرم شناخته می‌شوند.

وی افزود: در جلسه مدیریت بحران استان از سازمان جهاد کشاورزی استان خواسته شده است که اهمیت این موضوع و هشدار درباره آن را به کشاورزان استان اطلاع رسانی کند.

در عین حال، اصیل با اشاره به اینکه ضرورت دارد تا تجهیزات انفرادی اطفاء حریق شامل شن کِش، بیل، آتش کوب، دمنده، طبر، اره برقی، کوله مخصوص اطفاء حریق همچنین مخازن آب ۱۰ و ۲۰ لیتری برای اداره کل منابع طبیعی استان تقویت شوند، افزود: به دنبال تامین اعتبار برای خرید این تجهیزات هستیم.

افزون بر این، وی خاطرنشان کرد: در تعامل با دو نهاد فراجا و جمعیت هلال احمر استان درخواست همکاری آنها در زمینه اختصاص و بکارگیری بالگردهای در اختیار خود برای خاموش کردن با آتش سوزی‌های احتمالی در عرصه‌های طبیعی را داشته‌ایم.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آخیزداری خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود، عنوان کرد: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان حاشیه جاده‌های استان را برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی تیغ زنی کرده است.

وی همچنین با اعلام اینکه نقشه نقاط بحرانی و نیمه بحرانی استان در زمینه احتمال وقوع آتش سوزی‌ها تهیه شده است، گفت: کشیک‌های حریق برای انجام نظارت‌های شبانه روزی از نقاط هدف در دستور اجرا قرار گرفته است که انجام می‌شود.

علاوه بر این، اصیل به برگزاری کارگاه‌های آموزش امداد و نجات و اطفاء حریق برای تیم‌های آتش بان و موتورسواران تیم سازی شده در استان نیز اشاره کرد.

تهیه گزارش: سمانه قهرمانی

0 نظر

ارسال نظرات